۷ نکته که قبل از خرید سرخ‌کن باید به آن توجه کنید

۷ نکته که قبل از خرید سرخ‌کن باید به آن توجه کنید

همان‌طور که گفتیم، سرخ‌کن‌ها در انواع مختلفی تولید شده‌اند و هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. بعضی از آن‌ها با روغن و بعضی دیگر با جریان هوای خیلی داغ، مواد غذایی را برشته و ترد می‌کنند.

سرخ‌کن برقی ساده

سرخ‌کن‌های برقی ساده رایج‌ترین و محبوب‌ترین سرخ‌کن برای استفاده در خانه هستند. این سرخ‌کن‌ها اندازه‌ی کوچک و قیمت کمتری نسبت به مدل‌های دیگر دارد.

سرخ‌کن‌های روگازی

این سرخ‌کن‌های کلاسیک روی شعله‌ی گاز قرار می‌گیرند و روغنی که با حرارت شعله داغ شده است غذا را سرخ می‌کند. شاید بگویید اگر قرار است روز گاز غذا را سرخ کنید چرا باید به جای تابه از این سرخ‌کن استفاده کنید؟ باید بگوییم تفاوت این سرخ کن با تابه عمق زیاد ظرف و سبد مخصوص سرخ کردن است.

حجم روغن داخل این سرخ‌کن زیاد است و مواد غذایی در آن غوطه‌ور می‌شوند تا در زمان کمی با حرارت زیاد سرخ شوند. همچنین سبدی را که مواد غذایی در آن قرار می‌گیرد، می‌توانید به لبه‌ی ظرف متصل کنید تا بعد از سرخ شدن مواد غذایی روغن اضافه‌ی آن خارج شود.

نکته‌ی منفی درباره‌ی سرخ‌کن‌های روگازی، ایمنی پایین آن است. همچنین بهتر است از آن در فضای باز استفاده کنید تا بوی روغن داغ شده و مواد غذایی در خانه پخش نشود. فراموش نکنید که کیفیت روغن داخل این سرخ‌کن را باید به صورت منظم بررسی کنید و اگر سوخته بود، بلافاصله آن را تخلیه کرده و روغن جدید بریزید.

سرخ‌کن بدون روغن یا هواپز

هواپز بدون نیاز به روغن و فقط با جریان هوای خیلی داغ مواد غذایی را ترد و برشته می‌کند. البته به دلیل حذف روغن، طعم غذا دقیقا مثل سرخ‌کردنی‌ها در روغن نیست، اگر می‌خواهید طعم غذا هم شبیه به قبل باشد می‌توانید مواد غذایی را با کمی روغن سرخ‌کردنی چرب کرده و سپس در هواپز قرار دهید تا آماده شود. تهیه‌ی غذا با هواپز سالم‌تر از روش‌های دیگر است و همچنین به دلیل عدم استفاده از روغن، تمیز کردن دستگاه هم آسان‌تر است.

سرخ‌کن‌های صنعتی

سرخ‌کن‌هایی که در رستوران‌ها استفاده می‌شود از این دسته هستند. تمام غذاهایی که با این دسته سرخ می‌شوند در روغن غوطه‌ور شده و به شکل کلاسیک آماده می‌شوند. اندازه‌ی آن‌ها بزرگ‌تر از سرخ‌کن‌های خانگی است و روغن داخل آن‌ها با شعله‌ی گاز یا المنت‌های قوی داغ می‌شود.

نکاتی برای خرید سرخ‌کن مناسب

کدام سرخ کن بهتر است

حالا که با هم انواع سرخ‌کن را شناختیم، به سراغ موارد مهمی می‌رویم که باید در زمان خرید به آن‌ها توجه کنید. بررسی این موارد قبل از خرید سرخ‌کن به شما کمک می‌کند بهترین محصول موجود در بازار که با نیازهای شما هماهنگ است را به راحتی انتخاب کنید.

۱. قدرت

قدرت اغلب سرخ‌کن‌ها بین ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ وات است و هرچه به ۲۲۰۰ نزدیک‌تر شود، سرعت داغ کردن روغن در آن دستگاه بیشتر می‌شود. همچنین همه‌ی سرخ‌کن‌ها یک ترموستات دارند که مشخص می‌کند چه زمانی روغن به میزان کافی داغ شده و می‌توانید آشپزی را شروع کنید.

برای تنظیم دمای روغن هم می‌توانید از کلید‌های چرخشی یا صفحه نمایش دیجیتالی استفاده کنید. پس اگر برای سرخ کردن غذاها عجله ندارید و می‌توانید به میزان کافی زمان بگذارید، سرخ‌کن با قدرت پایین‌تر برای شما مناسب است. اما اگر زمان کمی برای آشپزی دارید خرید سرخ‌کن با قدرت بالا را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

۲. فیلتر و خروجی روغن

بعضی از سرخ‌کن‌ها فیلتر دائمی یا قابل تعویض دارند. فیلتر روغن قطعات ریز جدا شده از مواد غذایی که سرخ شده‌اند را جمع می‌کند و مانع از چسبیدن آن‌ها به غذاهای جدید می‌شود. اگر این موضوع برایتان مهم است حتما باید به فیلتر دستگاه دقت کنید. خروجی مخصوص روغن هم یکی از ویژگی‌هایی است که کار با دستگاه را آسان می‌کند. با باز کردن مسیر خروجی، روغن داخل مخزن تخلیه شده و نیازی به خم کردن آن برای تخلیه نیست.

۳. اطلاعیه‌ی تعویض روغن

اگر می‌خواهید از روغن داخل مخزن چندین بار و در روزهای مختلف استفاده کنید پس حتما به سراغ خرید سرخ‌کن مجهز به اطلاعیه‌ی تعویض روغن بروید. این قابلیت به شما کمک می‌کند از روغن سالم استفاده کنید و زمانی که سلامت روغن، به دلیل داغ شدن‌های مکرر، به خطر می‌افتد آن را تعویض کنید.

۴. ظرفیت مخزن

باید قبل از خرید سرخ‌کن درباره‌ی میزان غذایی که قرار است با آن سرخ کنید اطلاع داشته باشید. اگر خانواده‌ی پرجمعیتی دارید، میان وعده‌های سرخ شده می‌خورید یا اگر اهل مهمانی هستید و دوستان‌تان را به هر بهانه‌ای دور هم جمع می‌کنید، بهتر است یک سرخ‌کن با ظرفیت مخزن بالا انتخاب کنید.

همچنین اگر دوست دارید یک مرغ درسته را سرخ کنید و روی میز غذا بگذارید، خرید سرخ‌کن با ظرفیت مخزن بالا به شما پیشنهاد می‌شود. اما اگر استفاده‌ی زیادی از سرخ‌کن ندارید، کوچک‌ترین دستگاه با کمترین ظرفیت مخزن هم برایتان کافی خواهد بود. پس قبل از خرید حتما به این موضوع فکر کنید.

۵. سبد و لوازم جانبی

سرخ‌کن‌ها همیشه لوازم جانبی مخصوص خودشان را دارند و یکی از این لوازم، سبد سرخ کردن است. وجود چند سبد به شما کمک می‌کند تمام مواد غذایی که قرار است سرخ شوند را در آن‌ها بگذارید و به ترتیب در سرخ‌کن قرار دهید تا آماده شود. اگر خانواده‌ی پرجمعیتی دارید یا اهل مهمانی گرفتن هستید، این موضوع را با دقت بیشتری بررسی کنید.

۶. ایمنی

وقتی قصد خرید سرخ‌کن‌ روگازی دارید باید به ایمنی آن‌ها توجه زیادی داشته باشید. سرخ کردن غذا، مخصوصا در قطعات بزرگ، احتمال تغییر دمای ناگهانی روغن و ایجاد آتش‌سوزی را با خود به همراه دارد. بهتر است اگر بودجه‌ی کافی در اختیار دارید یک سرخ‌کن برقی ساده که با روغن کار می‌کند را انتخاب کنید تا ریسک حوادثی مثل سوختگی دست و صورت و همچنین آتش‌سوزی را به صفر برسانید.

در سرخ‌کن‌های برقی هم به دنبال دستگاه‌هایی باشید که پوشش خارجی بدنه‌شان عایق حرارتی است و در حین کار داغ نمی‌شود. همچنین سیستم خاموشی خودکار و کابل برق قابل جدا شدن هم از دیگر مواردی است که ایمنی سرخ‌کن برقی را بالا می‌برد. برای کاهش حداکثری احتمال بروز حوادث توصیه می‌کنیم سبد را کاملا پر نکنید و دما را مناسب با ماده‌ی غذایی تنظیم کنید.

۷. تمیز کردن

سرخ کردن غذا با روغن همیشه با خود سختی‌هایی به همراه دارد. شست‌وشوی ظرفی که روغن در آن داغ شده سخت است پس بهتر است اگر قصد خرید سرخ‌کن روغنی را دارید به دنبال دستگاهی باشید که قطعات آن به راحتی جدا می‌شود. اگر از ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید حتما دستگاهی بخرید که می‌توانید قطعات آن را در ماشین ظرفشویی قرار دهید.

بهترین سرخ‌کن‌های بازار ایران

بهترین سرخ‌کن‌های بازار ایران

۳ سرخ‌کن پرفروش در بازار

برندهای مختلف تولیدکننده‌ی محصولات خانگی، دستگاه‌های سرخ‌کن کلاسیک، با قابلیت‌ها و مشخصات متنوع، تولید کرده‌اند. در این بخش می‌خواهیم با ۳ سرخ‌کن پرفروش در بازار آشنا شویم.

پارس خزر – مدل Naget ZG10A

این سرخ کن بسیار کوچک، با حجم مخزن ۱ لیتر، برای خانواده‌های یک یا دو نفر مناسب است. کار با این محصول بسیار آسان است و تمام تنظیمات با یک درجه‌ی چرخشی و چند دکمه انجام می‌شود، پس می‌توان گفت استفاده از آن برای سالمندان هم آسان است. تمام بخش‌های سرخ‌کن که با مواد غذایی در ارتباط هستند به راحتی جدا می‌شوند اما برای شست‌وشو نباید آن‌ها را در ماشین ظرفشویی قرار دهید.